最近、トヨタ生産方式を学ぼうという声を日本では聞いたことがない。しかし、マレーシアではどうか?昨年10月にマレーシアに滞在中、政府の発表がありました。最低賃金をRM1500.からRM1700.に上げるという通達である。その時に、中小企業の社長さんさんから「もっとTPSを勉強しなくてはいけない。鈴木さん、あなたの仕事が益々、忙しくなりますね」と言われた。このときは正直、ドキッとしました。なんでこの言葉が日本では聞けなくなったのか。甚だ残念である。
大野耐一が1973年の社内教科書にこう書いている。「トヨタ式生産システムとは、ムダの徹底的排除によって生産性向上をはかり、もって原価を低減するための一連の活動である。その根底にある考え方は、あくまでトヨタ自動車の生産性向上のために、長い年月にわたって考えられ到達したものであって、一般的なIE理論を基盤にしているとはいえ、そのまま借用したものではまったくないが、MIE(儲けるIE)として経営に直結した全社的なIEである。」と。
私は1970年に大阪にある大学の工学部金属工学科を卒業した。当時はIE概論と品質管理概論は工学部の学生にとっては必須の科目であった。学校では製造業をサポートできる学生を輩出するために産学協同で取り組んでいた。大阪という土地柄、松下幸之助の教育への熱意が感じられたものであった。当時、松下電器から金属実験炉、元素分析測定機等など、立派な設備が学校にあり共同研究を行っていた。教授からはこの学校の設備は国立大学では揃える事の出来ない素晴らしい設備があるのでしっかり勉強に励めとなんども聴いたきがする。
この松下幸之助は経営に困るとトヨタの石田退三社長を紹介され何度も尋ねたそうである。その関係でいまでもトヨタとパナソニックは良い関係を維持している。勿論、IEもQCも戦後GHQが紹介したものであり、松下幸之助も石田退三氏も習ったことであろう。日本のIEと言えば新郷重夫氏の全国への普及もわすれられない。特にトヨタに対してはP研修と呼び、エンジニアにたいして8年に渡り、30回ほど研修を行っている。
私は、90年代、米国の本社から呼ばれて何度も渡米、工場視察、改善の話をする機会に恵まれた。各工場にはIEエンジニアが大勢いました。彼等の仕事は生産性向上とは全く無縁なエルゴノミクス、標準作業時間の設定が主業務で私が日本で習ったIEとは大きく違っていました。海外の会社を訪問してもIEの七つ道具、QCの七つ道具を使った改善事例など全くみたことがありません。IEもQCも米国から入ってきたものであることは皆さんも知っていることでしょう。また、TWIのトレーニングも米国では見たことがありません。勿論、日本ではトヨタだけが人財兼ねて兼ねてたトレーニングとか、管理者教育に採用しているだけだと思います。では、米国から入って来たものが、日本流に形を変えて使われているのはどうしてなのか?
これは、私の解釈です。「お先にどうぞ」のように、相手を思いやる心が何時から日本人に根付いてきたのだろうか? 武士は刀を左の腰に差している。武士はすれ違う場合に左側通行を心がけ、お互いの刀が触れあわないようにしていたそうだ。これは儒教からくる「恕」の精神から引き継がれてきていると思います。TPSのもとでは、品質についても考え方は特殊です。「後工程はお客様」という言葉にあるように、悪いものはお客様には渡せない、悪いものを後工程に流せば余分な仕事を後工程に作らせてしまうようなことはムダな作業を押しつける事と同じでやってはいけないことと定義している。海外の友人から何度も聞かれました。日本人はどうして時間をしっかり守るのか? これにも次のように答えるようにしている。「自分が決められた時間に遅刻することは、集まっている人達に迷惑をかける、相手の次の予定に影響がでることは避けなくてはならない」といつも相手を思いやった行動をとっている。これが日本人です。このような日本人のこころがIE,QCの利用価値にも影響を及ぼしている。
IE, QCは生産管理の道具の一つとして経営の困り事を手助けする手法として位置ずけられていたものです。このIE的なものの見方、QC的なものの見方は80年代、90年代を製造業で過ごしてきたものにとっては義務教育のよなものだったと思います。今、2025年代を見るに付け日本人の特殊性がなくなってしまうことに大変危惧を感じる今日このごろです。
Recently, I have not heard any calls for learning the Toyota Production System in Japan. But what about in Malaysia? While I was in Malaysia last October, I received an announcement from the government. It was a notice that the minimum wage would be raised from RM1500. to RM1700. At that time, the president of a small and medium-sized company said to me, “I have to study TPS more. Mr. Suzuki, your work will become busier and busier. At that time, I was honestly surprised. Why can’t we hear these words anymore in Japan? It is a great pity.
In an in-house textbook published in 1973, Mr. Taichi Ohno wrote The Toyota Production System is a series of activities to improve productivity and reduce costs by thoroughly eliminating waste. The underlying concept was developed over a long period of time in order to improve productivity at Toyota Motor Corporation, and although it is based on general IE theory, it is not borrowed directly from it. And.
I graduated from the Department of Metallurgical Engineering in the Faculty of Engineering at a university in Osaka in 1970. At that time, Introduction to IE and Introduction to Quality Control were required courses for engineering students. The school was working with industry and academia to produce students who could support the manufacturing industry. The school was located in Osaka, and Konosuke Matsushita’s enthusiasm for education was palpable. At the time, Matsushita had excellent facilities at the school, including a metallurgical furnace and elemental analysis and measurement equipment, and joint research was being conducted. I remember hearing many times from my professor that the school had excellent facilities that could not be provided by a national university, and that I should study hard.
Konosuke Matsushita was introduced to Toyota President Taizo Ishida when he had management problems and asked him many times. Because of this relationship, Toyota and Panasonic still maintain a good relationship. Of course, IE and QC were introduced by GHQ after the war, and both Konosuke Matsushita and Tadazo Ishida must have learned them. Speaking of IE in Japan, we cannot forget Shigeo Shingo’s spread of IE throughout the country. In particular, he has conducted about 80 training sessions, called “P training,” for Toyota engineers over a period of eight years.
In the 1990s, I was invited by the U.S. headquarters to visit the U.S. many times to inspect plants and talk about improvement. There were many IE engineers at each plant. Their main job was to set ergonomics and standard working hours, which had nothing to do with productivity improvement, and was very different from the IE I had learned in Japan. I have never seen any examples of improvements using the seven tools of IE or QC when I visited overseas companies. I have never seen TWI training in the United States either. Of course, in Japan, Toyota is the only company that uses TWI training for human resource development and management education. So, why is it that something that came from the U.S. is being used in a different form in the Japanese style?
This is my interpretation. Since when did the Japanese people develop the mindset of being considerate of others, as in “After you, please”? A samurai holds his sword at his left hip. When passing each other, the samurai would always pass on the left side of the road so that their swords would not touch each other. I believe this has been inherited from the spirit of “恕 jo,” which comes from Confucianism. under TPS, there is a special way of thinking about quality as well. As in the phrase “down stream
process is the customer,” bad products cannot be passed on to the customer, and if bad products are passed on to the back-end process, it is defined as something that should not be done, as it is the same as forcing extra work on the down stream process. I have been asked many times by my overseas friends. Why are Japanese people so punctual? I try to answer this as well as the following. I always act with consideration for others, saying, “If I am late for a meeting, it will cause inconvenience to the people who have gathered, and I must avoid affecting their next schedule. This is the Japanese. This Japanese mindset also influences the value of IE and QC engineering.
IE and QC were positioned as one of the tools of production management and as a method to help solve management problems. This IE and QC way of looking at things was like compulsory education for those who spent the 80s and 90s in the manufacturing industry. Now, looking at the 2025s, I am very concerned that the uniqueness of the Japanese people will disappear.
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